Ibland blir man förvånad

2 saker som gjort mig lite smått förvånad idag,
En reporter på våran lokaltidning (gratistidning) skriver om att det ska komma att monteras fartkameror på RV57
mellan järna och mölnbo en sträcka på ca 1 mil
5 kameror ska det bli, inte mig imot jag kommer lära mig var kamerorna står och kunna bromsa för dom,
Och oftast är det så mycket trafik så det ändå inte går att åka fortare än lagligt där.
 en interjuv med en person boende i järna så berättar denna person om att folk kör fort förbi skolan i järna, och dett det kan gå så fort som 70 km/h på nätterna. Han tilägger att det är 30 km/h i hatighetsbegränsning.

Saken är att det är 30 Km/h skyltad mellan 0700-1700 (svarta tecken, bara)
Detta kära reporter och järna-bo betyder att MELLAN kl. 0700 och 1700 på VARDAGAR är det 30
på kvällarna som det kört SÅ fort på så är det 50 km/h som hastighetsbegränsning.

Man ska inte köra fort förbi en skola men jag kan säga att jag åkt både 70, 90 och säkert 100 km/h förbi den skolan på nätterna när det inte är en människa ute. På dagarna när det är 30 då håller jag mig till det.

Nästa roliga underliga sak för dagen är från aftonbladet,

Såhär skriver dem

"" En ambulanshelikopter och tre ambulanser skickades till platsen. ""
Detta om en sprängnings olycka som inträffat vid bygget av norra länken, en sten hade flugit genom ett fönster på karolinska SJUKHUSET, Som har en helikopterplatta och en av sveriges största akutmottagningar.
Känns lite onödigt att köra dit en amb. helikopter när resan med bil från akuten till olycksplatsen är ca 2 minuter. 
Och men kan stå på helikopterplattan och titta ner över byggplatsen. 

Och så läser man i tidningen och personer som blivit nekade ambulans när personen som behövde transport svävat mellan liv och död när de väl kommit till  sjukhuset tillslut.

Sverige 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0