Idrottsgalan.......

Då har jag just sett klart Idrottsgalan som avhandlade idrottsåret 2008.
Kul att minnas allt som hände, Här följer lite Tankar och reflektioner från kvällen.

Åretsidrottare med funktionshinder,  Vinnare: Jonas Jacobsson
Har man vunnit i alla Par olympics sen 1980 Då ska man ha pris.

Årets Nykomling, vinnare Sarah Sjöström
Vistt var hon dukig i Em-lång bana. Men Känns som ett guld i em i simning inte slår så högt.
Simningen har varige år massor med mästerskap, Tycker både Elina Eggers och Fabian Brunström var värda priset lite mera. Fabian brunnström, NHL debut, Första matchen i värdens bästa liga och han gör Hattrick (3 mål i samma match)
Det är svårt att göra 3 mål i samma match på vilken nivå man än spelar, Denna kille gör det i sin fösta match i NHL.
Dessutom gått in och blivigt en stöttespelare i ett Nhl-lag som gick lång i slutspelet.

Årets kvinliga Idrottare, Vinnare Emma Johansson
Hon slog Både Charlotte Kalla och Annika Sörenstam,  Stort!

Årets manliga idrottare, Vinnare Robert Karlsson
Slog framförallt Zlatan, Men jag kan fortfarande inte bestämma mig om golf är en sport.
Jävligt kul, tycker även jag att det är. Men är det en sport.
Vad är en sport,
Något man tävlar i?
Något man blir svettig av?
Något man blir svettig av OCH tävlar i?
Jag vet inte riktigt, men klart han gjort ett sjukt bra år, han vann penningligan i Europatouren, Är det en sport när man tänkar vem som är bäst med hur mycket pengar man splear in. Nog om detta.

Årets Prestation, vinnare Charlotte Kalla
Tour De ski, Åka skidor upp för en slalombacke, och få Virpi kuntinen att se ut som hon står still. Det är en prestation,

Årets ledare, Vinnare Nanne Bergstand
Självklar vinnare, Hen tog by-laget Kalmar til Sm guld, Väldigt stort.
Dock så säger jag redan nu att Nästa år vinner Per Mårds, Den mannen visar vad man kan göra med ett lag.
Att han dessutom avstått från en stora äran med att träna ett klubblag för att utvekla svensk hockey.
Efter hur det gick för Sverige i J-vm iår så kommer han vara nominerad nästa år också, och han vinner då!

Årets Lag, Vinnare Tomas Johansson och Simon Aspelin
I motståndet så var det inget som kunde stoppa dessa två, Grymt kul var det att se deras spel i os i peking.
Dock så tycker jag att J-vm laget i ishockey skulle varit nominerat här. Dom skulle inte ha vunnit, men bättre prestation än 4*100m laget i simning tykcer jag det va att ta silver i J-vm i Tjekien.
Men även här tror jag att hockeylaget blir nominerat nästa år. Dock är det för mycket kvar av året (ca. 11½ månad) för att säga att dom ska vinna.

Sportspegeln-priset, Christoffer Lindhe
Den unga kille som blev påkörd av ett tåg, förlorade båda benen och vänster arm.
Vilken vilja och livsglädje, inget kan ju igentligen slå ner en, Vad sitter vi och surar för. Någon har blivit dumpad, något är dum mot någonannan.
Titta på denna kille som 1 år efter olyckan simmar, och senare även är med i Parolympics, kommer på 2 st 4:e platser!
Här finns det som sporten står för, viljan att vinna, att tävla. Och att lyckas, trots problem.
Förebild både inom och Framförallt utom idrotten.

Svtplay 
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1399224

Jerringpriset, Svenska folkets pris. Folket röstar fram vinnaren
Charlotte Kalla Vinner över först och främst Sanna Kallur.
Zlatan 7:a Har sverige tröttnat på Zlatan, som valde italienska fotbollsgalan där han fick pris efter pris.

Grattis Charlotte, Peter Zettman är kär i dej och jag ställer mig till beundrarskaran också.
Något hon har/gör får en att tycka om henne.

Men, Henrik Zetterberg,
Mest värdefulla spelare i NHL slutspelet
Vinnare av Nhl slutspelet.
Mest Poäng i nämnda jävla slutspel.

Men inget spris, varken Årets prestation eller Jerringpris.
Något konstigt är det, Hockey är en stor sport i sverige, men ingen av dom 4 hockey aktiva får pris.
Jag är part i målet då jag också håller¨på med hockeyn, men Det som inte verkar förstås i stugorna är hur stor det Zetterberg vann är.

Det är det största pris en hockeyspelare kan få. och han är svensk.

Detta blev ett långt inlägg, kanske återkommer till något senare i bloggen.
Men kom ihåg vem ni hörde det av först, Per Mårds 2009-års Tränare/ledare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0